Czym jest UX i dlaczego jest ważny?

UX odnosi się do „doświadczenia użytkownika”, a projektowanie UX to proces strategicznego projektowania produktów z myślą o kliencie, aby zmaksymalizować dostępność i zoptymalizować użyteczność.


Klienci z natury są niecierpliwi. W ostatnich latach średni czas koncentracji uwagi ludzkiej spadł do zaledwie 8 sekund.


Łatwość użycia, jest głównym czynnikiem w krajobrazie niezliczonych niemal identycznych produktów. Projektowanie UX może zwiększyć lub zmniejszyć potencjał firmy w zakresie generowania sprzedaży.

UX ma na celu poprawę doświadczenia użytkowników i klientów z naszymi produktami, usługami i markami. Dzięki temu jesteśmy bardziej kreatywni, mądrzejsi i na dłuższą metę oszczędzamy czas i pieniądze.


 

Dobry UX jest ważny dla wszystkich rodzajów produktów cyfrowych. Wśród nich możemy wymienić landing page, małe projekty, złożone witryny i aplikacje, serwisy społecznościowe czy witryny sprzedaży internetowej potocznie zwane eCommerce’ami. Od każdego rodzaju produktu cyfrowego, użytkownicy wymagają możliwości szybkiego poruszania się po stronie / aplikacji i rozumienia w jaki sposób mogą uzyskać od nich to, czego potrzebują. Opracowanie produktu, interakcje użytkowników, ciągłe ulepszanie sprawiają, że dobry projekt wymaga czasu.

Wpływającym czynnikiem jest tutaj poziom komfortu. W ciągu kilku sekund od wyświetlenia Twojej witryny lub aplikacji, interfejs i możliwość przejścia z ekranu na ekran powinny być jasne dla wszystkich użytkowników.

 

Kiedy UX jest uwzględniany na wczesnych etapach powstawania produktu, kolejne zmiany w projekcie są znacznie łatwiejsze do wprowadzenia, a w konsekwencji dużo tańsze.

 

Wszyscy rozumiemy, że dobry UX pomaga w lepszej konwersji, wzmocnieniu lojalności wobec marki i lepszym pozyskiwaniu klientów poleconych także drogą ustną (co jest najtańszą strategią marketingową).

Doświadczenie użytkownika jest zwykle związane z produktami i usługami, ale powinniśmy również pomyśleć o tym w kategoriach marketingowych. Jeśli nie znasz swojego użytkownika i nie wiesz jak do niego dotrzeć, to samo zaprojektowanie poprawnego interfejsu nie może osiągnąć Ci sukcesu. A ponieważ obecnie tak wiele działań marketingowych odbywa się w mediach społecznościowych, zaangażowanie użytkowników jest ważniejsze niż kiedykolwiek.


Doświadczenie użytkownika daje nam metody i narzędzia pozwalające dostać się do głów naszych klientów. Oznacza to, że będziemy mogli z większą pewnością wiedzieć, na co odpowiedzieć w zakresie marketingu w mediach społecznościowych, content marketingu i kampanii reklamowych.

 


Rozumiejąc naszych docelowych klientów i wiedząc czego potrzebują, naturalnie będziemy tworzyć lepsze i bardziej precyzyjnie ukierunkowane treści i kampanie reklamowe.

Rozważając trafność reklamy, Google Adwords sprawdza UX na stronach docelowych pod kątem kampanii reklamowych. Jeśli strona docelowa związana z kampanią nie może zapewnić łatwej nawigacji lub krótkiego czasu wczytywania, strona zostanie wyceniona jako mniej odpowiednia, wymagająca wyższej stawki reklamowej do wyświetlenia.


Kolejną istotną kwestią, jest algorytm wyszukiwania Google, który przywiązuje dużą wagę do zoptymalizowanego UX w swoich rankingach wyszukiwania. Innymi słowy, Google preferuje witryny, które zapewniają doskonałą obsługę. Optymalizacja jakości UX Twojej platformy doprowadzi do wyższej pozycji w wyszukiwarkach.


Doświadczenie użytkownika to przede wszystkim pierwsze wrażenie, jakie klient otrzymuje w momencie styczności z produktem.

Wszyscy wiemy, jak pierwsze wrażenie jest ważne. Klienci wracają do tego, co wydaje im się znajome i pewne. Zapewnienie tej bezproblemowej interakcji, przyczyni się do długotrwałych relacji z klientem.