"Don’t make me think”. Książka, od której każdy powinien zacząć

„Don’t make me think”, Steve’a Krug’a (polskie wydanie dostępne jest pod tytułem „Nie każ mi myśleć!”) jest moim absolutnym numerem 1, wśród książek związanych z UX-em. Uważam, że każda osoba mająca styczność z produktami cyfrowymi lub po prostu interesująca się tą tematyka, powinna sięgnąć po tą pozycję i regularnie do niej wracać.

Pisząc każda, mam dosłownie na myśli każdego pracownika organizacji, od redaktorów, testerów, programistów po managerów wysokiego szczebla. Dlaczego tak uważam? Gdyż, bez szerzenia świadomości strategii UX w całej organizacji, niemożliwe jest jej prawidłowe wdrożenie, a ta książka porusza jej podstawowe zagadnienia.

 

Steve Krug’er, w pozycji tej, krótko i zwięźle wyjaśnia podstawowe zasady tworzenia serwisów/aplikacji internetowych. Jak sam podkreśla, ma ona nas wprowadzić w świat design’u i potrzeb użytkownika w trakcie jednej, dłuższej podróży samolotem.


Z 12 rozdziałów dowiemy się m.in. czym jest użyteczność, poznamy podstawowe zachowania i potrzeby użytkownika, dowiem się o przyzwyczajeniach ludzi i jak je wykorzystać przy projektowaniu naszych produktów, jak zarządzać treściami. Poznasz też standardy oraz dobre praktyki, które powinniśmy wdrażać w naszych produktach cyfrowych.


„Don’t make me think” dostarcza nam przede wszystkim podstawową wiedzę, jest elementarzem w świecie UX i pierwszym krokiem do zgłębiania wiedzy związanej ze strategią UX. Poniżej wklejam klika moich ulubionych fragmentów, z tej książki, z nadzieją, że przekonają cię do jej przeczytania.


„Making every page or screen self-evident is like having good lighting in a store: it just makes everything seem better.”


„Your objective should always be to eliminate instructions entirely by making everything self-explanatory, or as close to it as possible. When instructions are absolutely necessary, cut them back to a bare minimum.”


 „Usability is about people and how they understand and use things, not about technology.”