Nazwa mikrocopy odnosi się do drobnych komunikatów stosowanych w serwisach, bądź aplikacjach. Może to być nazwa na przycisku, krótki komunikat informacyjny, komunikat błędu, nazwy pól w formularzach czy tekst zachęcający do zapisania się na newsletter. Te drobne treści, mają duży wpływ na doświadczenia naszych użytkowników, gdyż motywują ich do działania i pełnią rolę drogowskazów do celu.
Podam Ci teraz prosty przykład, jak nieprzemyślane microcopy może zdezorientować użytkownika i wpłynąć na jego doświadczenie.
W jednym z popularnych portali społecznościowym postanowaiłam odświeżyć moje zdjęcie profilowe. Po przejściu do edycji, a następnie dodaniu zdjęcia, zmieniłam zdanie co do jego wyboru. Próba cofnięcia zmian skończyła się następującym komunikatem:
Co jest złego w tym rozwiązaniu? Przycisk „Anuluj” jest przede wszystkim używany do przerwania procesu, w którym aktualnie jesteśmy, w tym przypadku więc "Anuluj" powinno zamknąć okno i powróić do edycji. Jednak tu zastosowano odwrotne rozwiązanie, kliknięcie "Anuluj" zamyka poprzedni proces czyli proces edycji zdjęcia, natomaist "Wróć" zamyka okno, co zostało przeze mnie błędnie zinterpretowane. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby wskazanie procesów, które się wydarzą po kliknięciu w wybrany przycisk:
Przy takim microcopy użytkownik nie będzie miał wąpliwości, w który przycisk powinien kilikąć.
Co wyróżnia dobrych autorów microcopy? Uważam, że istotne są 3 kwestie. Pierwsza z nich to „lekkie pióro”. Dobrze jak jest to osoba lubiąca pisać i wiedząca jak to poprawnie robić. Druga kwestia, UX, czyli rozumienie zachowania użytkowników, znaczenie prostoty rozwiązań, a w tym przypadku prostych, krótkich i zrozumiałych komunikatów. Trzecia, to znajomość marketingu. Taka osoba wie w jaki sposób dotrzeć do użytkownika, zna jego potrzeby, ale też dba o spójność komunikatów w różnych punktach styku użytkownika z produktem.
Zadaje się więc, że potrzebna Ci jest osoba z kompetencjami w trzech dziedzinach. Tak byłoby najlepiej, i uwierz mi, że znam takie osoby, chociaż znalezienie ich na rynku pracy nie jest zadaniem prostym.
Co więc jeśli nie posiadasz w Twoim zespole takiego pracownika? Rozwiązanie jest proste. Zaangażuj w pisanie microcopy dwie osoby, rekomenduję by był to UXowiec i marketingowiec z „lekkim piórem”, lub nawet trzy, uzupełniając ten zespół o copywritera. Przy takim rozwiązaniu najlepiej jeśli pierwsze propozycje testów wyjdą od UXowieca, to on najlepiej rozumie kontekst i przewidzi zachowania użytkowników, następnie teksty powinny zostać sprawdzone, i w razie potrzeby poprawione przez marketingowca oraz copywritera, o ile jest w ten proces zaangażowany.
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Przeglądanie strony oznacza akceptację naszej polityki cookies.